
    

SÉRGIO MATTOS 

 

 

 

 

 

THE DEVELOPMENT OF 

COMMUNICATION POLICIES 

UNDER THE PERUVIAN 

MILITARY GOVERNMENT 

(1968-1980) 

  



 

 

THE DEVELOPMENT OF COMMUNICATION POLICIES 

UNDER THE PERUVIAN MILITARY GOVERNMENT 

(1968-1980) 

 

 

By SÉRGIO MATTOS 

 

 

WITH A FORWARD BY 

ALFRED H. SAULNIERS 

 

 

 

 

San Antonio – Texas 

1981 

  



 

 

Copyright 1981  by  V. Klingensmith   Independent  Publisher 

                                   114 Idell 

                                   San Antonio, Texas – 78223 

                                   U.S.A. 

                                  All right reserved for the Author. 

 

Part of this study was presented at the meeting of Southwestern Council of Latin 

American Studies (SCVOLAS), Arlington, Texas, March 5-7, 1981. 

 

Printed in the United States of America. 

  



  

 

ACKNOWLEDGMENTS 

 

 

 

The author would like to thank Alfred Saulniers, Emile G. 

McAnany, Elizabeth Mahan, James Larsson, Jorge Reina 

Schement, and Rita Atwood for their very helpful 

comments on drafts of this study. 

 

  



  



Forward 

ALFRED H. SAULNIERS 

Institute of Latin American Studies – ILAS   

University of Texas at Austin, U.S.A.  

 

The Latin American state traditionally has played a much larger role in 

national economies than our own government has in the U.S.  Peru’s state 

is no exception. During the colonial period, while under Spanish rule, state 

control was particularly strong in the area of access to natural resources, 

commercial networks, or trade opportunities. In order to regulate the three 

areas of production, distribution and consumption, a variety of policy 

instruments was employed. These included land grants, loans or grants of 

funds or basic inputs to provide businesses, price controls, and government 

production monopolies. 

The early years after Independence witnessed, for the most part, a 

continuation of such policies, with one substantial change – nationalism. 

The successive governments of the newly independent nation of Peru, even 

though preoccupied with simply staying in power, still dedicated a 

tremendous amount of effort to building a country with a strong economic 

footing.  Protective tariffs, which favored local industry and agriculture, 

were introduced from the very beginning in a fashion which differed 

strongly from those imposed in the rest of the continent. In addition, the 

government used a series of other policy tools to foster domestic 

production. It invested in shares of private ventures designed to provide 

works of infrastructure; it promulgated buy-national policies for the 

branches of central government; it created a limited number of public 

enterprises; and it used its powers to charter banks and grant production or 

trade monopolies to build a stronger local economy. 

With the advent of the guano boom1 during the mid-nineteenth century, the 

situation changed somewhat.  The various governments took advantage of 

                                                           
1 The Guano Boom refers to a period of stability and prosperity in Peru during the mid-19th century. It 

was sustained on the substantial revenues generated by the export of guano and the strong leadership of 

president Ramón Castilla.  

 



this natural resource, and later the nitrate deposits in Southern Peru to 

provide sources of needed revenue. No longer were they in the forefront of 

policy formulation, but rather reverted to a rentier status deriving income 

from the economic rents for exploitation rights, mostly coming from 

foreign producers. By the turn of the century, this had changed. The guano 

had become exhausted, the nitrates had been lost do Chile in the disastrous 

war of the Pacific, and the government production monopolies had been 

limited to opium, playing cards, coca and tobacco. Government was 

reduced to a small supportive role. 

During the first decades of the twenty century, there was a return to the 

policies begun a century earlier. A series of sectoral development banks 

were created in the late twenties and thirties, principally to fund the 

projects of the private sector. The forties and fifties witnessed a slow 

increase in the scope of government activities. From the limited action of 

providing financial infrastructure, the Peruvian state expanded into 

providing industrial infrastructure. Thus, a small steel mill was set up; a 

minor petroleum producer was established; the merchant fleet was 

reorganized; and a firm was formed to run the airports. 

It should be noted that the pace of growth in government activities truly 

increased under the fist administration of President Fernando Belaúnde 

Terry (1962-1968). Massive emphasis was given to the creation of regional 

development authorities to deliver such basic services as water, sewage, 

housing, schools, markets, electricity, and farm-to-market roads for the 

population living in the “forgotten” areas of the country. In addition, there 

was continued growth in the steel mill, railroads, ports, electric companies 

and other basic infrastructure. 

The most notable change in the role of the state occurred with the military 

governments of 1968-1980.  Under the leadership of General Juan Velasco 

Alvarado and General Francisco Morales Bermúdez Cerruti, state presence 

in the economic and social life of the country increased to unprecedented 

levels in Peru. By any measure, the change was impressive. The number 

and economic weight of public enterprises rose; government production as 

a percentage of total production rose; government investment as a 

percentage of total investment rose; government exports as a percentage of 

total exports rose; government employment as a percentage of the 

economically active population rose. In all sectors, the state moved from 



being a supporter of the private sector to taking a commanding role, 

guiding and determining the future of the country. 

By 1976 the state investment portfolio had expanded from holding a few 

infrastructure-related firms in 1968 to include 48 public enterprises, 64 

private firms in which the state was the only shareholder, 31 private firms 

in which the state held the majority of shares, and 31 others in which the 

state held a minority position. Certain basic principles guided the 

entrepreneurial action of the state: the state was to directly control trade in 

key exports and some imports including minerals, fishmeal and fish-oil; the 

state was to directly control production of basic industrial inputs including 

copper, iron, cement and chemicals; the state was to dominate air, sea and 

rail transport; the state was to provide basic social goods including 

foodstuffs; the state was to manufacture its own light arms and boats for the 

armed forces; the state was to have a  major role in the information 

networks including advertising, radio, movies, television, and print; and the 

state would have a minor role in the rest of society including pari-mutuel 

betting and tourism. 

Sérgio Mattos provides a remarkable study into one facet of the role of 

Peru’s government during this period, communications policy. This was 

determined to be one of the key areas where needed state action was to 

intervene decisively. Such an interventionist policy derived from a host of 

motives: to foster support for the policies of the government; to stifle 

criticism of the various opposition groups; to counter the stronger foreign 

influences; and to create a national conscience. To this end, measures were 

taken to control all mass media including newspapers, radio and television.  

In this work Sérgio Mattos examines the history of mass media in Peru 

tracing newspapers back to their colonial founding,  radio back to the 

1920’s  and television to the late 1950’s.  Later, he looks at the ideological 

underpinnings of the military government policies, focusing on officers’ 

training programs through the Center for Higher Military Studies (CAEM). 

Finally, he provides an evaluation of the relative success of the changing 

policies applied from 1968 to 1980. In doing so, he fills a major gap in the 

literature on the role of the State during the Peruvian military governments 

of Generals Velasco and Morales Bermúdez. 



These were not the only military leaders at the helm of the Peruvian state to 

concern themselves with the media. The first such casa after independence 

is found in the Provisional Statutes of Government issued by General José 

de San Martín within a few weeks of the promulgation of Peruvian 

independence in 1821. In them, he guaranteed the freedom of the press. 

Ample evidence is found in the Decree elaborating on these statutes that 

the Liberator was well aware of the power of the means of communication: 

Since the liberating art of printing was invented, the 

social sphere has experienced a beneficent revolution; 

surely, by developing talents and by helping genius 

escape from the darkness that frequently enveloped it, 

not only has the civilization of peoples increased, and 

many grave abuses been reformed, but it has 

wonderfully influenced the vey destiny of nations and 

government.  That of Peru, which desires nothing as 

much as the prosperity of the country whose destiny is 

entrusted to it, will authorize the freedom of the press 

because it recognizes the right which all men have to 

think, to speak and to write, and because it is convinced 

that without it the best talents for the cause of reason 

and clarity are lost to the Fatherland.2 

 

These principles, restated in the successive Constitutions, determined the 

relation of government to the mass media for most of the first 150 years of 

Peruvian independence. During the military governments of General 

Velasco and Morales Bermúdez, a new rationale was employed – control of 

the mass media to form and mold public opinion, to provide outlets for new 

power groups, and to reduce the influence of the previously entrenched 

power elite. 

Current events indicate a major shift in direction for the state’s role in 

communications during the eighties, a shift back to those original 

                                                           
2 Decree of October 13,1821, in Gaceta Del Gobierno de Lima Independiente, October 17m 1921, (fac. 
ed.)(july 1821 – December 1822), 3 vols. In 1 (Buenos Aires: Universidad National de la Plata, 1950),pp. 
133-134. 
 
 



principles. It is thus useful to pause and reflect on the costs and benefits of 

the experiment of the past twelve years. Sérgio Mattos has provided us 

such and opportunity. 



  



 

CONTENTS 

 

FORWARD,  by Alfred Saulniers ………………………………………… vii 

INTRODUCTION ………………………………………………………….   1 

 HISTORICAL BACKGROUND OF PERUVIAN MASS MEDIA……..      7 

  Peruvian Newspapers………………………………………………     8 

            Peruvian Radio Stations……………………………………………    16 

Peruvian Television………………………………………………..     21 

THE PERUVIAN REVOLUTION, ITS IDEOLOGY AND GOALS IN  

 RELATION TO MASS MEDIA………………………………………….    27 

 The Ideological Foundations of the Peruvian Revolution…………     28 

 The Plan of the Revolutionary Government for 

             Communications………………………………………………….      32 

THE PERUVIAN COMMUNICATION POLICIES……………………..      36 

 The Press Law……………………………………………………..      38 

  The Ministry of Transport and Communications………………….      42 

 The General Telecommunications Law……………………………      44 

 National Information System – SINADI…………………………..      48 

DISCUSSION AND SUGGESTIONS……………………………………      56 

BIBLIOGRAPHY…………………………………………………………      66 

ABOUT THE AUTHOR…………………………………………………..      69 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



LIST OF TABLES AND FIGURES 

Tables 

I   - Growth of Peruvian population ………………………………………      10 

II  - OWNERSHIP  OF NEWSPAPERS IN PERU 

        (Before and  after expropriation)……………………………………..      12 

III  - DISTRIBUTION AND CONCENTRATION OF TV AND 

         RADIO STATIONS IN PERU (Situation in 1968) …………………      17 

IV – OWNERSHIP OF TELEVISION AN RADIO IN PERU 

         (Before expropriation) ……………………………………………….      23 

V   - GROWTH OF ADVERTISING EXPENDITURE IN PERU…………     52 

VI – SOME OF THE FAILURES AND SUCCESSES OF THE 

         MILITARY’S COMMUNICATION POLICIES (1968-1980)………..    62 

Figure 

I  -  THE ORGANIZATION OF THE MINITRY OF  

       COMMUNICATION AND SINADI……………………………………..  51 

   

  



 

 

 

 

 

 

THE DEVELOPMENT  OF  COMMUNCIATION  POLICIES 

UNDER  THE  PERUVIAN  MILITARY  GOVERNMENT 

(1968-1980) 

  



INTRODUCTION 

On October 3, 1968, the Peruvian constitutional government of President 

Fernando Belaúnde Terry (1963-1968) was replaced by a Revolutionary 

Government of the Armed Forces under the leadership of General Juan 

Velasco Alvarado, who had a program of social reform. General Velasco’s 

term in office (1968-1975) – the first phase of the Peruvian military 

dictatorship – was characterized by radical measures in the socioeconomic, 

political, and cultural environments. These measures included 

nationalization and/or expropriation of branches of foreign corporations, 

reform of national private enterprises, agricultural reform, press reforms, 

and the formulation of specific policies for mass communication media. 

The second phase of the military regime, characterized by inflation and 

economic recession, was led by General Francisco Morales Bermudez 

(1975-1980), who realized his goal of restoring the democratic process in 

Peru. In May, 1980, popular elections were held and the “final results 

sealed the victory of Belaúnde, with 43.6% of the total votes”3; and, on July 

28th, 1980, Fernando Belaúnde Terry was inaugurated for his second term 

in office. 

This is not the place to undertakes a detailed exposition of the structure and 

development of the Peruvian Revolution, which was completely different 

from other South American military coups4  because it postulated a 

particular model of social development. However, Nora Hamilton best 

explains the differences as follows: 

The [Peruvian] military officers who took control of the 

state in 1968 carried out a series of reforms designed to 

eliminate institutions blocking capitalist development 

and attempted to lessen Peru’s dependence through 

expropriation of foreign holdings in the major export 

sectors, stringent controls on new foreign investments, 

and state control of basic industries. At the same time, in 

an effort to stimulate rapid development, they sought 

                                                           
3  Martin Poblete, “Belaúde Elected in Peru,” in Hemispherica, Vol. XXIX, n. 5, May 1980, p.4. 
4  For a philosophical and historical discussion of the  Peruvian Revolution and other different types of 
military coups in Latin America, the reader is directed to Alfred Stepan’s book, The State and Society: 
Peru in Comparative Perspective . Princeton University Press, 1979. 



foreign loans, which were readily forthcoming in view 

of Peru’s copper and fishmeal resources and the 

evidence of substantial petroleum reserves. […] In 

contrast, the policies of the military regime which took 

power in Brazil in 1964 deliberately favored foreign 

capital and those national enterprises linked to it at the 

expense of less efficient domestic firms.5 

Between 1968 and 1980, the Peruvian mass media underwent a series of 

innovative reforms as a direct consequence of the new laws, decrees, and 

regulatory agencies established by the military government. One of the 

most radical changes promoted by Peruvian institutional military 

dictatorship was the expropriation of newspapers, and radio and television 

stations. 

Mass media was not among the top priorities of the new ruling junta 

initially, but shortly after the 1968 coup the military leaders realized that 

controlling and restructuring press institutions was essential to promote 

social, cultural, and economic reforms, and was an efficient way to stifle 

criticism as well. 

After only 14 months in power, Velasco’s regime moved against the press 

institution by enacting the first “Press Law” (1969) which gave the military 

government the right to control content. This measure also stimulated self-

censorship among newspaper editors. The first two newspaper 

expropriations occurred in 1971. During the same year major ownership 

shares of the private broadcast media were also expropriated. A primary 

motivation for this intervention stemmed from the fact that the most 

powerful print and broadcast enterprises were owned by Peruvian elites 

who were associated with powerful foreign interests. Thus, General 

Velasco’s government moved against the Peruvian broadcast media in 

order to “take over the television service, to exert decisive influence in the 

field of radio, and to nationalize the telecommunications services operated 

                                                           
5  HAMILTON, Nora.  Possibilities and Limits of State Autonomy in Latin American Countries, paper for 
presentation at the 8th National Meeting of the Latin American Studies Association, Pittsburgh, 
Pennsylvania, April 5-7, 1979, Pp. 25-26. 



until then by ITT, AT & T, the Swedish Ericsson Company, and a group of 

Swiss Banks”.6 

Scant attention has been given by communication researchers to mass 

media in Peru. The work that has been done generally focuses on the 

history of the Peruvian mass media, its structure, audience, program 

formats, etc., thus frequently overlooking the historical, political, and 

socioeconomic environment in which the growth, products, and changes of 

the Peruvian mass media are processed. With this in mind, a study that 

attempts to examine, identify, and describe the efforts of the Peruvian 

military regime to create its own mass media communication model (which 

is considered as an effort toward a new information order) can be an 

important contribution to our knowledge of the Peruvian mass media 

development. 

Therefore, the purpose of this study is to examine and describe the 

activities of the Peruvian military regime with regard to the mass media. 

The study will attempt to answer three primary research questions: 

1- What were the primary factors which influenced the development of 

communication policies under the Peruvian military regime? 

2- What were the major mass media policies adopted by the Peruvian 

military regime? 

3- What were the influences of the Peruvian military ideology, and the 

“Plan of the Revolutionary Government” on the elaboration of the 

Peruvian Communication Policies? 

Data for this study were collected from both primary and secondary 

sources. Primary sources were principally official documents and speeches 

by Peruvian Presidents, ministers, and spokesmen for the military regime. 

Data collection has been hampered somewhat by the cultural and 

ideological biases which were found in literature on Peruvian mass media 

by both US and Latin American researchers. Data on Peruvian mass media 

should be interpreted with caution because it remains scattered, conflicting, 

and sometimes suspect. 

In taking all the above facts into account, the scope of this research must be 

limited to an examination of the development of communication policies 

                                                           
6  KATZ,  Elihu, and WEDELL, George.  Broadcasting in the Third World: Promise and Performance. 
Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1977, P.74.   



under the Peruvian military government. Considering that communication 

policies cannot be studied or understood as  units isolated from the 

historical, political and socioeconomic systems in which they operate and 

are implemented, this study tries to provide the reader with a broader 

understanding of the development of communication policies under the 

Peruvian military regime. In order to do that this book is divided into five 

parts: 1) Introduction; 2) Historical Background of Peruvian Mass Media; 

3) The Peruvian Revolution, Its Ideology and Goals in Relation to Mass 

Media; 4) The Peruvian Communication Policies;  and 5) Discussion and 

Suggestions.    

 

    

  



History of the Peruvian mass media 

 

 

The purpose of this section is to present a brief historical background of the 

growth and dissemination of Peruvian mass media – newspapers, radio and 

television. This chapter, which is divided into three subsections, provides 

the reader with a general idea about the development of Peruvian mass 

media before and during the military regime. Through the summary of the 

early history presented in this section, the reader can verify ownership 

structure of the Peruvian mass media before the 1968 Revolution and how 

this ownership was strongly affected by subsequent Peruvian government 

policies.  The first subsection is about newspapers, the second is about 

radio, and the last one is about television. 

PERUVIAN  NEWSPAPERS 

El Mercurio Peruano was the country’s first newspaper. It was established 

in 1791 by a group of intellectuals. During the independence period, many 

other journals were established with the same format and content as El 

Mercurio Peruano.  However, they were short-lived ventures. Within the 

long  tradition of Peruvian journalism, newspapers were always  used by 

political groups or by members of the oligarchy in order to exert influence, 

in the election of candidates for example or exert pressure on the 

government. In most cases those newspapers were closed “when the 

candidates or groups that had inspired their establishment lost an election 

or when their creators… died or lost interest”. 7 

One of the exceptions to the above case of short-lived newspaper is El 

Comercio.8 It was founded in May, 1839, by Manuel Amunatequi (Chilean) 

                                                           
7 Thomas E. Weill, ET AL, Area Handbook  for Peru, Washington: Foreign Area Studies the American 
University, 1972, p. 169. 
8 Luis Peirano ET AL,  Prensa:  Apetura y Limites, Lima: Centro de Estudios y Promoción del Desarrollo 
(DESCO), 1976, pp. 12-15.  See  also Juan Gaeurevich, Mito y Verdad de los Diarios de Lima, Lima: 
Editorial Grafica Labor, 1972, p. 9.  See also Helán Jaworski, “Towards a New Information Order: Rural 
Participation in the Peruvian Press”, in  Developmen Dialogue, 1979, p.130. Jaworski says that: “El 
Comercio employs more than 600 workers many of then working shifts in the different sections. Its daily 
edition is divided into two separate parts running into a total of 32 to 50 pages, rising to a total of 64 to 
70 pages on Sundays and reaching 80 pages for advertising campaigns”. 
  



and Alejandro Villota (Argentinean).  Forty years later, El Comercio was 

under the control of the Antonio Miró Quesada.  

The growth and dissemination of the press, the elite medium, has been 

intense, and the circulation of newspapers has doubled despite Peru’s three 

languages (Spanish, Quechua, and Aymara) and a high level of illiteracy. 

Peru has more than 70 daily newspapers, but many of them are small and 

provincial papers with a limited circulation9, due to the low literacy rate of 

the Peruvian population10.  See Table I in order to verify the growth of 

Peruvian population. 

TABLE I 

GROWTH OF PERUVIAN POPULATION 

Year                     Population 

                           in million 

1969                         13.1 

1975                         15.5 

1976                         15.9 

1977                         16.4 

1878                         16.8 

1979                         17.3 
 

Sources: Peru in Figures, Banco Continental, Peru: Lima. See also World Development Report, 1979, 

World Bank, August, 1979. 

It is important to note that  Peru is  “a country that reads little and with a 

high illiteracy rate. The national dailies, which are aimed exclusively at the 

middle classes, were mostly the property of small circles, of families in 

some instances”.11 

It should be noted that before the 1968 Revolution, Peruvian newspapers 

(See  Table II) were owned by a few wealthy individuals and their families: 

“One study shows that of the eight main dailies in Lima, two belongs to a 

group of a large farm owners; two are the properties of two inter-locked 

groups of merchants and industrialists; one belongs  to a family that owns a 

                                                           
9 Gregory Henderson, et al,  Public Diplomacy and Political Change, Gregory Henderson, Ed., New York: 
Praeger Publishers, 1973, pp. 214-215. 
10  Peru’s population is made up of three main groups:  Indians (about 50 percent of the population), 
whites (13 percent), and mestizos (mixed white and indian, 37 percent), plus small number of persons 
from Japan, China and Africa. The Indians speak Quechua or Aymara as their first language. 
11 Helán Jaworski, 1979, p. 120.  



large bank, cement factories, insurance companies, and a petroleum 

concern; and one belongs to a magnate of the fish-flour industry who also 

owns a chain of provincial newspapers and a number of specialized 

magazines. Some newspapers owners also own television networks and 

radio stations”.12 

The above situation started to be changed when, in 1971, two newspapers 

(Expreso and Extra) were expropriated by the State. After an experiment of 

three years of control of these two newspapers, General Velasco’s 

government promulgated, in July of 1974, a new “Press Law”, through 

which newspapers with nation-wide circulation were expropriated. By 

means of that law together with the regulation that promoted the “reform of 

enterprises”, the military government had the intention of promoting the 

socialization of the Peruvian press. This was done by establishing the 

principle of co-management in the largest Peruvian newspapers through 

which “the worker’s right to participate in the ownership, management and 

benefits of enterprises was recognized.13 Thus, newspapers were transferred 

to the existent organizations of the population14, with the distribution as 

follows:  

El Comercio to the rural organizations; La Prensa  to the 

work communities; Correo  to the professional 

associations; Ojo to the cultural organizations; Expresso 

to the educational bodies; and  Ultima Hora to  the 

service organizations (an ambiguous, generic term that 

comprised banking, first-and second-degree 

cooperatives and social property enterprises). The 

government kept El Peruano as its gazette or official 

daily, limited strictly to legal and administrative 

information, and converted La Cronica into a 

government newspaper, entirely subsidized and without 

advertising.15 

 

 

                                                           
12  Henderson, et  al, 1973, p.217. 
13 Jaworski, 1979, p. 124. 
14 Carlos Ortega and Carlos Romero, Communication Policies in Peru, Unesco, 1977, p. 31. 
15  Jaworsky, 1979, p. 123.  



TABLE II 

Ownership of Newspapers in Peru 

(before and after expropriation) 

It was property of 

 

Name of the 

Newspaper 

It was distributed with 

the following 

organized groups of the 

society 

Miró Queda’s family El Comercio Rural organizations 

Luis Banchero’s  group Correo Professional groups 

Luis Banchero’s group Ojo Cultural organizations 

Ulloa’s group Expresso and Extra Educational bodies 

Prado’s family La Cronica and La 

Tercera 

Government 

Beltran’s group La Prensa  Work communities 

Beltran’s group Ultima Hora Services organizations 
 

Sources:  Jaworski, 1979, p. 123; Peirano, 1976, p. 19; Ortega and Romero, 1977, pp. 33-34. 

The  intentions of General Velasco’s government behind the socialization 

of the newspapers in Peru have been the target of many conflicting 

hypotheses. Some critics have pointed out that one of his major intentions 

was to stifle criticism against the government’s economic and social 

programs which had affected oligarchy interests directly, as well as the 

interests of foreign groups to which the elite was linked. The argument is 

based on countless factors; one of the most common is the fact that even 

socialized newspapers did not have complete autonomy, because the 

government exerted direct control by means of censorship to silence the 

oppositions, and by naming the members of the board of directors of the 

newspapers. 

On the other hand, other scholars have raised some points in defense of 

Velasco’s good will. Helán Jaworski, for instance, is one who defends 

Velasco’s press reform toward press socialization. He says that: 

Socialization had not been carried out in order to 

“silence the opposition”, as the opposition claimed. The 

President received constant complaints from ministers 

and head of public  bodies about the criticisms they had 

received during the first year of socialization. 

Nonetheless he [Velasco] kept on going forward. He 



[Velasco] knew what he wanted: A real transfer of 

power, as proposed by his government, in order to 

implement a “social democracy of full participation.” 16  

With the transformation of the communication media structures  would be 

given to the people  the right to be well informed and to take part in the 

news-making  process, through their organizations. However, one can 

assume that Velasco’s intentions were not completely carried out, because 

in July 1978, during the second stage of the Peruvian Revolution, President 

Morales Bermudez  enacted another decree law, which contributed to 

opening the road to the return of those newspapers to their former owners. 

In short, that decree allowed that the capital of the newspaper enterprises 

may be acquired: up to 25 percent by the former proprietors who were 

expropriated; another 25 percent by the workers on the dailies; and the 

remaining 50 percent to be sold on the stock exchange, in such a way that 

no one person should acquire more than 5 percent. 17 

One of the main reasons for this shift was the fact that the method through 

which the government tried to socialize the major newspapers was not 

working because “the popular organizations were not ready to accept their 

responsibility”.18 

However, it was not the only reason. One can assume that the method of 

socialization of the newspapers was not working very well due to the 

increase of control exerted by the government. For instance, on August 

29th,  1975, when General Velasco was replaced by General Morales 

Bermudez  as President  of the country, the National Information System 

(SINADI) was controlling not only the expropriated newspapers, but also 

radio and TV stations, whose directors were being appointed by the Central 

Information Office (OCI) – the executive branch of SINADI,  which will 

be separately discussed in the section number four. In addition, one can 

recall internal economic changes as complementary reasons: 

in the 1968-1974 period Peru experienced rapid 

economic growth and price stability. Most of the social 

reforms were carried out during this period – e.g. 

reforms in land tenure, industry, mining, fishing, 
                                                           
16 Jaworski, 1979, pp. 133-134. 
17 Ibid., 1979, p.125. 
18 Ibid, 1979, p. 124. 



education, [press]. The years 1975-1980 are 

characterized by substantial difficulties. Inflation has 

been growing constantly and at the same time the 

economy stagnated, and in the later years a considerable 

economic recession took place.19 

 

PERUVIAN  RADIO  STATIONS 

The first Peruvian radio station,  Peruvian Broadcast Company, was 

inaugurated in June 20,1925, by President Augusto Bernardino Leguía.20 

According to Juan Gargurevich21, this station , which had its name changed 

to  Radio Nacional,  was established by Cesar Coloma,  Fernando Carbajal, 

Santiago Acuna, Paul Vidmer, and Henry Ford.  Gargurevich also points 

out that not until 1935 were other radio stations established in Peru. 

Since the establishment of the second radio station in 1935, the growth and 

dissemination of sound broadcast (radio) was intense in Peru. According to 

figures for 1979, there were 222 radio stations throughout  the Peruvian 

territory, where there are also about 3.5 million radio receivers serving 

more than 17 million people 22 (See Table III  in order to see the 

distribution and concentration of radio stations in Peru).  Despite the large 

number of radio stations in Peru, only three stations have had an audience 

of significant proportions.  Radio Nacional is one of the most listened to 

stations in Peru. 

 

 

 

                                                           
19 Werner Baer, and Adolfo Figueroa, Equity and State Enterprises: Reflections Based on the Cases of 
Brazil and Peru, unpublished paper, no date, p. 16. 
20 Augusto Bernardino Leguía was known as a patternal dictator. He was President of Peru during 1908-
1912 and 1919-1930. In his second term in office Leguía promulgated, in 1920, a new Constitution. 
21 Juan Gargurevich, Introduction a La Historia de los Medios de Comunicación em El Peru, Lima: 
Editorial Horizonte, 1977, pp. 106-107. 
22 It should be  noted that according to Domenico Serafini’s report  on Peru, “Broadcasting in South 
America: Business and Modernization is the Future, Politics is Present”, published in Television/Radio 
Age International, September 1979, pp. A40-A42: “Lima has 38 stations – 34 AM and four FM. The 
government-owned Radio Nacional  de Peru, operated 15 radio stations, of which eight are cultural and 
12 are shortwave stations. Only three,  however, have significant audiences”.   



TABLE III 

Distribution and Concentration of TV  

and Radio Stations in Peru 

(Situation in 1968) 

           Radio Stations                   TV Stations 

Type of 

station 

    Location 

Lima   Provinces 

Total %       Location 

Lima  Provinces 

To

tal 

% 

State 01           04 05 2 01             - 01 5 

Cultural -          08 08 3 01              - 01 5 

Commercial/ 

Private 

 

34            175 

 

209 

 

95 

 

04              13 

 

17 

 

90 

Total 35            187 222 100 06              13 19 100 
Sources: Ortega and Romero, 1977, pp. 36-37; Gargurevich, 1977,  

 

Generally speaking one can say that the manner in which the first Peruvian 

radio stations were established does not differ from the way they were 

established throughout the Latin American countries. According to Elihu 

Katz and George Wedell: 

Radio Broadcasting in Peru, however, rather than being 

established under cultural auspices, was from its 

inception a tinker’s trade. […] The stations were openly 

commercial in those early days, and government control 

was minimal. Since in South and Central America 

business were often owned and operated by local 

oligarchies, the ownership of broadcasting also came to 

be concentrated  in the hands of a few rich families and 

partnerships. Networks of radio stations were built up, 

the largest of which survive to this days.23 

The above situation was possible due to the fact that before the 1968 

revolution, the government had acted “as a mere issuer of licenses and 

supervisor of technical aspects”.24 In addition, there was not a guiding state 

                                                           
23 Katz,and wendell, 1977, p.71. 
24 Ortega and Romero, 1977, p. 37. 



policy, and this was responsible among other things for the concentration 

of ownership in the hands of a few persons or corporations.25  

Summarizing,  one  can say that, before the 1968 military take over, the 

sector of the radio broadcast presented had, amog others, the following 

characteristics: 

a) There were 222 radio stations in the country and only  5 of them 

were state-owned; 

b) There was not regulation to control program content or amount of 

time reserved to advertising; 

c) There was a high index of imported programs, principally 

radiodramas and music; 

d) Radio broadcasting was the most important vehicle of 

communication because it could reach most of the population; 

e) Because of the  high illiteracy rate, a large portion of the population 

was dependent on radio for news; and, 

f) There was a concentration of radio stations on the urban coastal area 

of the country.26 

After the 1968 revolution, the military government introduced radical 

changes into the Peruvian radio broadcast sector when it enacted the 

Telecommunications Law in 1971.  It should be noted that this law will be 

separately discussed in chapter four. In short, after the promulgation of the 

Telecommunications Law the government ordered expropriation of 25 

percent of  the shares of more than a dozen radio stations and announced 

that,  under the law, broadcasts would  have a social significance and would 

be placed at the service of the public interest.27 

With the expropriation of the equity of certain radio stations the military 

regime changed the ownership structure of the Peruvian radio broadcast, 

and increased its participation on this sector:  

In 1971, the State controlled only 2 percent of the sound 

broadcasting stations; but this percentage has now 

                                                           
25 Ibid, 1977, p.37. 
26 Gargurevitich, 1977, p. 118. See also Thomas E. Weil et al, 1972, p. 171. 
27  Weil et al, 1972, p. 156.  



reached [1977] 20 percent of which 15 percent are 

associate State stations and 5 percent State stations.28 

Moreover, one can point out as important changes the facts that the 

telecommunications Law determined: a reduction of imported radio 

programs; a reduction of time reserved to advertising; an increase of the 

time allocated to the broadcasting of Peruvian cultural/educational 

programs ; and reserved the ownership of radio station only for Peruvian 

born. Another point that must be considered as relevant is the fact that by 

means of the Telecommunications Law the military regime created 

conditions for exerting direct control over the program contents at the same 

time that it established that “educational programs were to be subject to the 

control and approval of the Ministry of  Education”. 29 

As will be seen in the following subsection, the changes introduced by the 

military regime on the television sector were more radical than those 

introduced in the radio broadcasting sector. 

PERUVIAN TELEVISION 

Peruvian television was established on January 17, 1958, as result of an 

agreement between the Peruvian Ministry of Education and UNESCO. 

Established during President Manuel Prado’s (1956-1962) term in office30, 

the first Peruvian TV-station was an “educational experiment inspired by 

UNESCO”31 , broadcasting over channel 7. According to Katz and Wedell 

the Peru/UNESCO’s TV-educational experiment “was rapidly and all but 

silenced by largest entrepreneurs in radio broadcasting who opened 

commercial stations in Lima”32.   It I important to note that, in the same 

year (1958) that the TV-educational experiment was established, a 

commercial television station, “Televisora America” (the second Peruvian 

TV-station), was broadcasting over channel 4, “using the 525/60 standard 

system M”33.  Like other Latin America countries, Peruvian commercial 

                                                           
28 Ortega and Romero, 1977, p. 50.  
29 Weil et AL, 1972, pp. 156-173. 
30 Juan Gargurevich Regal, “El Estado y la Television – Peru”, in Nueva Politica, Vol. 1, nº 3 (July-Sept., 
1976), p. 128. 
31 Katz and Wedell, 1977, p. 10. 
32 Ibid. , 1977,p. 10. 
33  Serafini, 1979, p. A42.  In addition, Ortega and Romero, 1977, classified the Peruvian television in 
relation to the number of stations distribution in Peru’s territory. They indicate that: “of a total of fifty 
[TV] stations (broadcasting and repeaters stations) seventeen located in Lima so that  34 percent are in 



television was established and based on the United States model. In 

addition, it was “characterized by (1) private ownership and heavy 

concentration of media wealth in the hands of a few, (2) too many urban-

centered local stations, and (3) dependence on advertising”.34 

Summarizing, one can say that before the 1968 military revolution, 

Peruvian television had, among others, the following characteristics:  

a) Like newspapers and radio stations, Peruvian television channels’ 

ownership was also in the hands of a few groups. That is, before 

1968, “five families controlled more than 13 of the 19 television 

channels”35 (See concentration of ownership on Table IV); 

b) By 1968 the government controlled only five percent of the Peruvian 

TV-stations (see Table III); 

c) Peruvian television was used as a political tool not only by political 

parties, but also by Peruvian economic elites, who were associated 

with foreign corporations, in order to exert pressure to obtain favors 

and maintain the status quo; 

d) The government was confined to oversee technical conditions to be 

followed by the concessionaires of  TV channels; 

e) There was not any regulation related to program content or limitation 

of time reserved to advertising; and 

f) There  was a high index of imported-canned-programs, principally 

from the United States. 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                          
the capital and 66 percent in the provinces. The television services operates in sixteen of the twenty-
three departments, i.e., 70 percent of the departments have this service.” 
34  Chi-Chuan Lee, Media Imperialism Reconsidered, Beverly Hills, CA: Sage Publications, 1980, p. 93. 
35 Ibid., 1980, p. 94. 



 

 

TABLE IV 

Ownership of Television and Radio Stations in Peru 

(Before expropriation) 

Power Group Company Title TV Radio Total 

Cavero’s 

family 

Cadena Nacional SA 

Empresa Radiodifusora 

            Victoria SA 

Radio Selecta 

 

- 

 

26 

 

26 

Delgado’s 

family 

Radio Tele AS 

Panamericana  

       Television SA,  

CRU 

 

 

07 

 

07 

 

14 

Belmont’s 

group & family 

Bego Television SA 

       (channel 11) 

Radio Atalaya, 

Radio 1160 

Radio Excelsior 

 

01 

 

03 

 

04 

Gonzalez-

Umbert’s group 

Cia. Peruana de 

       Radiodifusión SA 

Radio Continental SA 

Emissoras Nacionales  

       AS 

 

05 

 

05 

 

10 

Sources: Ortega and Romero, 1977, p. 38; and Juan Gargurevich, 1976, p. 132. It should be noted 

that both sources present similar table to the above one.  

 

The above situation began to be changed when “The revolutionary 

Government, under an elaborate and ambitious General Law of 

Telecommunications formulated in 1971, has expropriated major 

ownership  of private television but accomplished very little in the way 

of harnessing the media to the revolutionary causes”.36 

                                                           
36 Lee, 1980, p. 94. 



With the expropriation of  “51 percent of the equity of any television 

stations”37, the military regime promoted a radical change on the ownership 

structure of Peruvian television, and at the same time it increased its 

participation on this sector of mass media communication: 

While in 1971 the State controlled only 5 percent 

of the television stations, following the 

application of the General Telecommunications 

Law the State controls 95 percent of the stations 

directly and the remaining educational stations (5 

percent) indirectly, so that we [Carlos Ortega and 

Carlos Romero] can assert that at the present time 

[1977] the State has total control of television 

broadcasting.38 

Moreover, one can point out as important changes the facts that through the 

General Law of Telecommunications, which will be separately discussed 

on the chapter four, the military government: regulated the ownership 

structure of Peruvian TV stations, establishing three categories for TV-

broadcasting, that is, TV – stations can be State-owned, State-associated, or 

private. The Velasco’s regime also determined an increase on the 

production and transmission of local programs, limiting the imported ones. 

The advertising time was also limited to 20 percent of the total number of 

hours broadcast per day.39  Other effects of the military regime on TV 

broadcasting will be shown in chapter four, where the creation and 

establishment of laws and regulatory agencies will be discussed. 

In concluding this subsection, one can say that since its establishment in 

1958, Peruvian television has shown continual growth. According to 

figures for 1979, there are 600,000 TV-sets in Peru. This represents 34 sets 

per 1,000 people.40  In addition, Domenico Serafini claims that “television 

is one of Peru’s fastest growing industries”, and that “public investment  in 

                                                           
37  Weil  et  at, 1972, p. 125. 
38 Ortega and Romero, 1977, p. 50. 
39 See Ortega and Romero, 1977; Weil   et  AL, 1972/ Katz and Wedell, 1977; and, Gargurevich, 1977. 
40  “World TV Set Count”, in Television/Radio Age International, September, 1979, p. A81. In addition, 
see Domenico Serafini, p. A42, in the same issue, because he says that only “345,500 TV-sets are in use 
including 270,000 in Lima”. According to Serafini’s data, there are only “20 sets per 1,000 people” in 
Peru. 



communication during the 1975-1978 period amounted to  $100 million.41 

Serafini also summarizes the state of television in Peru in this way: 

Today [1979] there are four operating TV stations 

in the country. Channel 7, Empresa Nacional de 

Radiodiofución del Peru (ENRAD) is 

noncommercial and is operated by the Ministry of 

Education in Lima, the capital and the  country’s 

largest city. The government…[also] holds 66 

percent of the capital of  Telecentro, a joint 

venture established in 1973 to control the 

production and purchase of all television 

programs. Panamerican television (Channel 5) 

with stations in nine cities, is Peru’s largest TV 

network, followed by  Channel 4, with seven TV 

repeaters. Radio Continental TV (Channel 6) 

operates from Arequipa and utilizes two 

repeaters.42 

  

                                                           
41 Serafini, 1979, p. A42. It should be noted that in the same Page, Serafini also says that: “television 
stations broadcast on the average 14 hours daily and, indeed, have a strong appeal to Peruvians. It is not 
unusual to find TV antennas protruding in the midst of financially depressed areas. For many, television 
is also a useful investment,  since it is an accepted practice for owners to charge less than five cents 
(U.S.) to watch nightly TV”. 
42 Ibid., 1979, p. A42. 



The Peruvian Revolution, its Ideology and 

Goals in relation to Mass Media 

 

To understand the Peruvian communication policies, through which the 

State exerted direct control and promoted radical reforms on mass media, 

one must understand the Peruvian military ideology and the Plan of the 

Revolutionary Government. The ideology and the Plan of the military 

dictatorship (1968-1980) provided them with the necessary mechanisms to 

increase State control and to impose its reforms on the socioeconomic, 

political, and cultural system of the country. This chapter presents in a 

general way the Peruvian military ideology and the Plan of the 

Revolutionary Government, paying particular attention to the points which 

are related to mass media communications.  

THE IDEOLOGICAL FOUNDATIONS   

Most of the philosophy which guided the Peruvian Military government 

was an intellectual result of the Center for Higher Military Studies 

(CAEM), which is “referred to as the fountainhead of the thought that 

produced the Peruvian Revolution”.43  In CAEM, the students were taught 

that there is a direct relation between internal security and the promotion of 

national development. It should be noted that: “originally devoted to 

traditional military subjects, CAEM’s curriculum has expanded in recent 

years to include extensive study of Peru’s development problems and the 

military’s role in their solution. Economic planning and national integration 

mingled with more traditional military instruction in discipline, honor, 

duty, efficiency, and participation”.44 

A reason for this shift, it can be inferred, was the USA military policy 

toward Latin America during early 60’s. According to Alfred Stepan, that 

policy encouraged “the Latin American militaries to assume as their 

primary role counterinsurgency programs, civic-action and nation-building 

                                                           
43 Henderson, 1973, p. 206. 
44 Henderson, 1973, p. 206. In addition, Thomas Weil   et al, 1972, p. 355, say that: “The CAEM has made 
valuable contributions to the development of the country through studies involving the settlement of 
the central selva and sociological economic studies if the country’s various zones… The army’s highest 
technical school was the Superior War School (the Peruvian general staff College), which had been 
graduating classes since 1935.” 



tasks”.45  As a result of the United States military policy toward Latin 

American countries, the military institutions began to study such questions: 

“as the social and political conditions facilitating the growth of 

revolutionary protest and to develop doctrines and training techniques to 

prevent or crush insurgent movements.  As a result, these highly 

professionalized armies became much more concerned with political 

problems”.46 As an example of this, Stepan points out the Brazilian and 

Peruvian armies. 

It can be assumed that the Revolution of 1968 was a direct result of the 

Peruvian military studies involving the social and political conditions of the 

country. The Revolutionary leaders had a program of social and economic 

reforms, such as “The change of the liberal economic system towards one 

with State intervention.”47   Werner Baer and Adolfo Figueroa explain that 

the logic adopted by the military regime’s policies 

was that income distribution depends upon the 

distribution of property among individuals. Due to 

the high concentration of the means of production, 

a basic change in the distribution of income would 

come from a change in the property structure. In 

addition, the military government considered that 

capitalism in Peru had failed to bring social 

progress and, therefore, the economic system 

should be changed to a more pluralistic economy, 

with other forms of ownership besides private 

property. 48 

Ortega and Romero argue that the Peruvian Revolution was an independent 

movement to promote a socioeconomic reform, in order to increase the 

social participation of Peruvians “in the exercise of social power within a 

truly sovereign national community”.49    

Ortega and Romero say also that “the Peruvian Revolution is Nationalist 

and Independent and doctrinally takes its stand on a Revolutionary 
                                                           
45 Alfred Stepan, “The New Professionalism of Internal Warfare and Military Role Expansion”, in 
Authoritarian Brazil, Alfred Stepan, ed., New Haven and London: Yale University Press, 1973, p. 52 
46 Ibid., 1973, p. 50. 
47 Werner Baer, and Adolfo Figueroa, no date, p. 6. 
48  Werner Baer, and Adolfo Figueroa, no date, p.7. 
49 Ortega and Romero, 1977, pp. 63-64. 



Humanism explicitly opposed alike to systems of social exploitation and to 

those of totalitarian and dogmatic nature. It therefore rejects both the 

capitalist and communist systems”. 50 

Summarizing, one can say that the 1968 Peruvian Revolution was based on 

a hightoned  spirit of Nationalism,  Independence, and Humanism.  That is, 

the military leaders tried to use:  

a) Nationalism, to defend the sovereignty of  Peru, promoting not only 

national development and national security but also Peruvian culture, 

values, traditions, and creativity; 

b) Independence, to eliminate all form of political, economic, or 

military dependence; and, 

c) Humanism,   to construct a new society, promoting social 

participation, solidarity, and justice, through the rejection of all 

forms of exploitation, domination, and oligarchy.51 

Ortega and Romero say that: 

The Peruvian Revolution lays down as its final 

objective the construction of a social democracy 

with full participation whose essential elements 

are as follows: a) A participatory political system 

grounded in the masses. b) A pluralist economic 

system based on a priority sector of social 

ownership; c) A social system upheld by a 

combination of components and moral values 

stressing justice, freedom, work, participation, 

solidarity, creativity, integrity and respect for 

human dignity.52 

How can these three main values (Nationalism. Independence, and 

Humanism) of the Peruvian Revolution be related to the changes wrought 

by the military regime in the area of mass media? As it will be shown 

throughout this study, the military regime tried not only to nationalize the 

Peruvian mass media but also to make it independent from foreign 

connections and from oligarchic exploitation (by limiting the imported 

                                                           
50 Ibid., 1977, p. 64.  
51 Ortega and Romero, 1977, pp. 63-66. 
52 Ortega and Romero, 1977, p. 66. 



programs, and by expropriating ownership of mass media, etc.). In relation 

to the third value, Humanism, one can claim that the military regime 

recognized, among other things, the worker’s right to participate in the 

ownership, management, and benefits of mass media. In short, “the 

determination of the government to bring its ideas and aspirations to all 

sectors of the society was reflected in a number of measures adopted to 

extend controls over the mass media.” 53 

 

THE PLAN FOR COMMUNICATIONS 

This  subsection introduces an overview of the objectives of the Peruvian 

Revolutionary Government for communications by quoting chapter 24 of 

the “Plan of the Revolutionary Military Government” (Plan del Gobierno 

Revolucionario de la Fuerza Armada, or El Plan Inca), which describes the 

former situation, outlines the objectives of the revolution regarding mass 

media, and defines the actions which should be taken: 

24. Freedom of the Press 

(a) Situation. (1) There is no press freedom in the 

country but only publishers’ freedom.  (2) The 

organs of the press are the property of powerful 

families and groups. (3) News is  abridged, 

suppressed or stressed in accordance with the 

interests of the owners of the press organs. (4)The 

morality and honor of person and institutions are 

attacked with impunity. (5)Foreigners are 

permitted to own and operate organs if the press. 

(b) Objectives. (1) An authentically free press 

which will guarantee to all Peruvians the 

expression of their ideas and respect personal 

honor and public morality.  (2) The organs of the 

press will be exclusively in the hands of 

representative organizations of the new society.   

                                                           
53  Weil  et al , 1972, p. 156  



(c) Action. (1) Peruvianize the press. (2) Ensure 

the responsible and free expression of ideas. (3) 

Guarantee respect for persons and institutions. (4) 

Promote the training and further training of 

journalists with a new mentality. (5) Place the 

organs of the pres in the hands of the 

representative organs of the new society. 54  

As can be observed, the Inca Plan seems to have foreseen the expropriation 

of newspapers, at least on the official version of the Plan, which was only 

divulged in  1974. Juan Gargurevich says that there are doubts in relation to 

the origin of the version of the Plan known in 1974. He says this because 

the Plan seems to have been rewritten to adjust it to the political moment in 

which the Plan was revealed. Gargurevich also argues that President 

Velasco only revealed the existence of the Inca Plan when revolutionary 

euphoria was in its highest level. According to Gargurevich, Velasco had 

said that the Inca Plan had been elaborated by the original group that 

withdrew President Fernando Belaúnde in 1968, but it was not revealed 

before for strategic reasons. 55 

Despite this, the Inca Plan is considered one of the most important 

documents of the 1968 Revolution because most, if not all policies of the 

military government, were derived from it, including the communication 

policies. According to Luis Rocca Torres56, all Peruvian laws related to 

communication sectors were enacted in accordance with the Plan of the 

Revolutionary Military Government.  

It is important to say that, according to that Plan, the communication 

sectors have the following objectives: “To develop, under State control, a 

system of communications to ensure the social and economic development 

of the country, contribute to integration and guarantee national defense”.57 

Thus, one can say that the Peruvian model of mass media is an attempt to 

adopt the communication systems to the objectives of a military 

                                                           
54 Plan Del Gobierno Revolucionario de La Fuerza Armada, cometé de Asesoramiento de La Presidencia, 
Ed., Lima: Editora Universo AS., 1974, Chapter 24. See also Ortega and Romero, 1977, pp. 29-30. 
55  Juan Gargurevich, 1977, pp. 84-85. 
56 Torres, 1975, pp. 55-58. See also Ortega and Romero, 1977, pp. 39-41. 
57  Torres, 1975, p. 56. 



government, objectives based on concern for improving specific conditions 

of the country. As katz and Wedell point out: 

They wanted to expel the multinational companies 

as quickly as possible, to speed land reform and to 

improve transportation, to give workers 

policymaking and profit-sharing roles in the 

industry and commerce, and to incorporate the 

Indians (46 percent of the population) socially and 

culturally into the mainstream of the society. 

[…] 

Following the coup of 1968, he military junta 

acted for the first time in the name of the lower 

classes and the indigenous population rather than 

the elite and the Europeans. It proclaimed a 

socialist policy of nationalization, rapid 

modernization, and the mobilization of  the 

heretofore unintegrated majority for political 

participation.58 

                                                           
58 Katz and Wedell,  ps. 15 and 31. 



  



 

The Peruvian Communication Policies 

 

The Peruvian military communication policies implemented between 1968 

and 1980 are the reflection of changes that took place in other areas of 

economic, social, and cultural policies. Despite the fact that the military 

communication policies have been important to the Peruvian mass media, 

they have been the object of limited attention. The military regime’s 

communication policies were important to the Peruvian mass media, 

because the 1968 government stimulated structural changes in the sector of 

mass media communications. Peruvian mass media were directly affected 

by the institutions (e.g., the Ministry of Communications, and the National 

Information System – SINADI) established by the 1968 Revolution, as well 

as by the regulations passed (e.g., Press and Telecommunications Law) 

during the military regime. 

It can also be said that the military regime’s communication policies were 

important because they were, at least apparently, consonant with General 

Velasco’s socialist policies of nationalization and transfer of power in order 

to promote national development and full participation of the unintegrated 

majority of Peruvian population. By contrast, before the 1968 Revolution, 

communication policies were: 

 collection of unconnected dispositions many of 

which were mutually incompatible because the 

legislation was almost always in response to the 

exigencies of particular interests and not to a 

communications policy consonant with national 

interests and with the concepts of  development 

planning.59 

At this point, it is important to be said that, according to UNERSCO’s 

definition, “a national communication policy is a set of prescriptions and 

                                                           
59 Ortega and Romero, 1977, p. 35. 



norms laid down to guide the behavior of communication institutions in a 

country”.60 

Taking the above things into account, this section will briefly discuss some 

of the laws enacted by the revolutionary government. This chapter also 

describes some of the main institutions which were established by the 

military regime to regulate, operate, and/or create the basic infrastructure 

for the achievement of each one if the specific goals of the 1968 revolution. 

Therefore this chapter is divided in four subsections: 1) The Press Law; 2) 

The Ministry of Transport and Communications;  3) The General 

Telecommunications Law; and,   4) The national Information System – 

SINADI. 

 

THE PRESS LAW 

The first Press Law of the Peruvian military regime was promulgated on 

December 30, 1969 (Decree Law nº 18075).61  Its principal effect on the 

press was the limitation of freedom of expression in newspapers and 

magazines. That law stimulated the “self-censorship among editors and 

publishers.”  Thomas E. Weil says that: 

A “freedom of the press” statute articulated the 

intention of the government to establish the limits 

of publishable criticism or, in the words of 

President Velasco, to punish “reactionary papers 

which fill their papers with lies and insinuations.” 

The law stated that the only restrictions were 

“respect for the law, truth and morality, the 

demands of national security, and defense, and the 

safeguard of personal and family honor and 

privacy.” 62 

In addition, Weil says also that whatever articles were considered “abusive 

to the armed forces” were subject to censorship. As an example of this, he 

cites that Lima’s most popular magazine, Caretas “was seized and the 

                                                           
60 Ibid., 1977, p. 9. See also “Report of Meeting of Experts on Communication Policies and Planning in 
Latin America, Bogotá, 4-13 July, 1974”, UNESCO (COM/74/Conf.617/4). 
61 Peirano  et al, 1976, p.XII 
62 Weil et al, 1972, p.214. 



editor exiled” because it had printed the fact that the military people “had 

received a 30 percent pay increase while wageselsewhere were frozen.”63 

Due to the Press Law of 1969, the Velasco’s regime underwent internal and 

external pressure: internally, from the economic elite, which was owner of 

mass media; externally, e.g., from the “Inter-American Press Association 

[IAPA]… an association of newspaper owners and editors, founded in 

1926” ,  which has as one of its “principal activities… a yearly review of 

press freedom in Latin America”. 64  Replying to the IAPA criticism of the 

Press Law, General Velasco stated that: 

The enactment of the Statute of Press Liberty is a 

sovereign act for which no Government has to 

give an explanation to a foreign organism, and 

even less to the Inter-American Press Association, 

given that this is an entity that defends the 

interests of companies, and not the genuine liberty 

of expression as this is considered by the popular 

classes of America.65 

It can be assumed that by means of the 1969 Press Law the government 

tried to exert control on the press, stifling criticism. Through the 1974 Press 

Law, the government tried to shape Peruvian Press, opting for its 

socialization in order to fit with the new model of the Peruvian society.66  

The second Press Law of the military government was promulgated on July 

26, 1974, by Decree Law nº 20680.  According to Ortega and Romero, that 

new Press Law established two mains points 

                                                           
63 Ibid., 1972, p. 214. 
64 Luis Ramiro Beltrán S., and Elizabeth Fox de Cardona, “Latin  America and the United States:  Flaws in 
the Free Flow of Information”,  in National Sovereignty  and International Communication, Kaarle 
Nordenstreng and Herbert I. Schiller, eds., New Jersey: Ablex Publishing Corporation, 1979, p.53. 
65 Ibid., 1979, p.53. 
66  In addition, it is important, at this point, to know what were Peruvian journalists’ and newspapers 
editors’ opinions regarding the 1974 Press Law. According to Rita Atwood (“Communication Research in 
Latin America:  Cultural and Conceptual Dilemas”, paper prepared for the Intercultural Division, 
International Communication Association Convention, Acapulco, Mexico, May 1980, p. 20), an American 
researcher “conduct a series of interviews with numerous journalists, newspaper editors, and press 
representatives from Peru in 1976 and 1977 in order to present their opinions regarding the Peruvian 
Press Law of 1974. The picture that emerges from the various comments of the actor-respondents is one 
of a media system dedicated to goals of national development and adhering to principles of educating 
and informing  the public.” 



 (a)The expropriation of all newspapers with 

nation-wide circulation for reasons of public 

(social) utility and necessity; (b) the transfer 

within one year to be counted from the date of the 

Law, of the aforesaid newspapers to the organized 

sector of the population, 26 July 1975 being set as 

the final date for this transfer. At the time of 

concluding this manuscript [1977], the transfer 

has already been started with the election by the 

basic sectors of the population of the numbers of 

the civil associations with representatives on the 

directorates of the newspaper companies. The 

process of transfer will be completed when the 

managing editors of each of the daily newspapers 

with nation-wide circulation are elected by the 

mass of the association’s members.67 

Without any doubt, the military regime’s communication policies in regard 

to newspaper had “imposed experimental methods which may indicate the 

need for later reorganization.”68   It is important to note that according to 

Helán Jaworski during the last 6 years (1974-1980), the eight daily 

Peruvian newspapers with nation-wide circulation had their ownership 

structure changed three times:  “From private families to people’s 

organizations”; “from a socialized press to State Control and back to the 

past”.  Jaworski (who himself participated in the Peruvian-press- 

experiment as manager of the El Comercio, between 1975 and 1976) 

provides us with his criticism regarding the Peruvian social experiment 

with newspapers. He says that: 

The participation of the people in the press is 

possible and desirable. In the first place, certainly, 

there should be participation by the workers 

themselves. This should be, as it started to be in 

Peru, in the ownership, management and benefits 

of the enterprise.  And not through shareholders, 

which allows constant manipulation of the capital 

                                                           
67  Ortega and Romero, 1977, p. 31. 
 68 Ibid., 1977, p.33. 



by the majority holders. There must be effective 

participation from the bottom in all the decisions 

which concern the public interest….Participation 

thereafter implies other things. It does not mean 

admission to an existing structure, but co-

responsibility in its formulation…. Structural 

reform in the area of information cannot be taken 

in isolation. It has to fit into a receptive social 

setting. As has been shown, in Peru there was 

effective representative support for earlier 

reforms: on the land, in business, in education and 

advertising… Reform of information suggests 

something more than transforming the conditions 

of ownership and management. Thinking about 

Another Information and active participation by 

the people also means a change of mentality by 

the professionals.69 

 

THE MINISTRY OF TRANSPORT AND 

COMMUNICATIONS 

According do Ortega and Romero70, the Ministry of Transport and 

Communications was created by Decree Law nº17271, on December 3, 

1968. It was one of the first steps of the military government in order to 

establish a legal and administrative structure for the communications 

sectors. Ortega and Romero also say that following the creation of the 

Ministry of Transport and Communications, the military government 

promulgated on 21 March 1969, the Organic Law of the Transport and 

Communications Sectors, creating the Directorate-General of 

Communications.71  It was createdin order to control the communications 

subsectors, such as : ENTEL-Peru (Natuonal Telecommuniations 

Corporation of  Peru), and INICTEL (National Telecommunications 

                                                           
69 Jaworski, 1979, p. 144. 
70 Ortega and Romero, 1977, p.41. 
71  Ibid., 1977, p.42. See also Luis Rocca Tores, 1975, p. 64. It should be noted that Ortega and Romero 
(p.42) say that: “The Directorate-General of Communications has advisory organs and two subordinate 
directorates: The Directorate of Telegraphs and Postal Services and Directorate if Telecommunications 
Service.” 



Research and Training Institute). According to Ortega and Romero the 

ENTEL and INICTEL were created in order to 

     achieve the objectives of the nationalization 

the public telecommunications services 

[e.g., telephone services] and their 

consolidation into an efficient, dependable 

and economical system to be exclusive 

property of the State and to cover the entire 

national territory. […] El Instituto Nacional 

de Investigación y Capacitación de las 

Telecomicaciones [INICTEL ] was created 

with the following objectives: a) to carry 

out scientific and technical research in 

connection with telecommunications;  b) to 

train the personnel of all technical levels 

who will be responsible for directing or 

handling all the services of 

telecommunications;  c) to carry out 

technical studies in the telecommunications 

field for public or private bodies.72 

The Directorate of Telecommunications is one of the regulatory agencies of 

the military government. It was “Responsible for the control and 

supervision of the telecommunications and broadcasting services and for 

granting permits and licenses for private radio broadcasting, amateur radio 

stations and special telecommunications services. It also administers and 

controls the use of the electro-magnetic spectrum in the country”.73 

Thus, the creation of the Ministry of Transport and Communications was 

the first step of the Peruvian military government toward the creation of a 

legal and administrative structure for promoting the reform of the 

broadcasting sector. The second main step was the General 

Telecommunication Law, which will be discussed in the following 

subsection. 

                                                           
72  Ortega and Romero, 1977, p. 43.  See also Gargurevich, 1977, p. 126. Gargurevich says that ENTEL 
was created on November 7, 1969, to control the telephonic service, communications by satellite, telex 
network, etc. According to him, ENTEL was powerful since its creation. 
73  Ibid., 1977, p. 42. 



 

THE GENERAL TELECOMMUNICATIONS LAW 

The Peruvian Telecommunications Law (Nº 19020) was promulgated on 

November 9, 1971, by President Juan Velasco Alvarado. With that law, the 

military regime introduced one of the most radical changes on the 

ownership structure of Peruvian broadcasting media. With the General 

Telecommunications Law the structure of the telecommunications services 

were placed “at the service of the socio-economic development of the 

country and thus helping to make possible the of structural changes being 

pursued by the Revolutionary Government”.74  The Telecommunications 

Law established that  the telecommunications services were “of public 

necessity, utility, and security, and of preferred national interest.” 75  With 

the announcement of the Telecommunications Law in November 1971: 

It was officially announced that “radio 

transmission and communication services, for 

security and educational reasons, are under the 

control of the State.”  The government revealed 

that it was assuming the option of expropriating 

51 percent of the equity of any television stations 

and 25 percent of the equity of any radio 

stations.76 

That law stated that “all stations would be required to allocate one hour per 

day to the government – at no cost – for dissemination of cultural and 

educational programs”. 77 

When the new law was enacted, there were exactly 19 television-stations 

(programming and repeaters) in the country, six in Lima and 13 in the 

provinces. In regard to radio stations, there were exactly 222 stations in the 

country, 35 in Lima and 187 in the provinces (See Table III). It is important 

to be said that under the new law “all stations were to be placed in ‘worker 

                                                           
74 Ortega and Romero, 1977, p. 42. 
75 Weil  et al , 1972, p. 156. 
76  Ibid., 1972, p. 215. 
77  Ibid., 1972,p. 172. 



communities’,  in which employees were to receive 25 percent of all profits 

in cash and stock each year and were to share in managing their stations”.78 

During the introduction of the new law, General Antonio Meza Cuadra, 

Minister of Transport and Communications,  presented a report in which he 

stated that 37 percent of the Peruvian television’s time was devoted to 

advertising. 79   Meza Cuadra described the television content in this way: 

“of  390 hours weekly, 16 were publicity. Against this 37 percent, we get 8 

percent for cultural programs, 5 percent for news, 6 percent for sports and 

44 percent covering television plays, serials, … films, and live material”.80 

Among other important points, some of which were presented and  

discussed in foregoing chapters, one can summarize the importance of the 

new law of telecommunications by saying that it was designed: 

a) To place broadcasting stations services (radio and TV-stations) under 

State control, therefore, creating “conditions that would result in 

dissemination of government-approved news and views to an 

unprecedent  number of listeners throughout the country”81; 

b) To order the expropriation of 25 percent of equity of certain radio 

stations and 51 percent of the equity of certain TV-stations, 

transferring them into associated state enterprises 82; 

c) To limit ownership and to establish that “all station owners and 

employees were to be Peruvian born, and foreign entertainers were to 

                                                           
78 Weil et al, 1972, p. 173. 
79  In regard to advertising, Beltrán and Fox de Cardona  (1979, p. 37) say that: “Malpica (1968) reported 
that 80% of  Peruvian commercial advertising was controlled by seven North American agencies. In 1969 
in that country, Sears Roebuck and ‘Supermarkets” occupied the first place in newspaper advertising 
while Procter and Gamble,  Sears Roebuck, Sidney Ross, Colgate-Palmolive, Sherwin Williams,  and Bayer 
were the top television and radio announcers”. 
80  Ortega and Romero, 1977, p. 24. See also Weil ET AL, 1972, p. 173, where they say that: “The Minister 
of Transport and Communications said that the time used for commercials would be reduced, that the 
Peruvian content of all programming was to be raised from 36 percent to 60 percent, and that all 
advertising must be of Peruvian origin.” 
81 Weil ET AL, 1972, p. 168. 
82  According to Weil ET AL, 1972, pp. 156-172,: “On the day  after the new law [Telecommunications] 
the government ordered expropriation of certain portions of the shares of more than a dozen radio and 
television enterprises… Those affected were :  Empresa Radio Victoria, Radiodifusora Radio Reloj, 
Empresa Difusora Radio-Tele, Empresa Radio Difusora Excelsior, Radio Atalaya, Empresa radiodifusora 
Once Ochenta, Promotora Siglo Veinte, Radio El Cadena Nacional, Emisoras Populares, Emisoras 
Peruanas, Toledos,  Paramericana de Televisión,  Compania Peruana de Radiodifusión, and Radio 
Continental. 



be allowed on programs ‘only at the convenience of the 

authorities’”83; 

d) To limit the number of foreign programs, stimulating the local 

production, emphasizing cultural issues. It can be recalled that, 

before the telecommunications law, the main Peruvian TV-stations 

had connections with American networks. As an example of this one 

claim that Panamerican Television (Channel 5) was linked to the 

Columbia Broadcasting System (CB); Channel 4 had connections 

with the National Broadcasting Company (NBC); and the American 

Broadcasting Company (ABC) provided the remaining stations with 

films and serials without having direct economic connections 84; 

e) To integrate the telecommunication services on the basis of the 

National Telecommunications Plan. This plan is a document which 

determines the general lines for the telecommunications services in 

Peru. The main objectives of this plan were: “a) to create a basic 

infrastructure which is of a technically adequate and dependable type 

and gives proper consideration to the economic aspects; b) to 

integrate the existing services into a national system; c) to facilitate 

public access to telecommunications and broadcasting services” 85; 

f) To use the telecommunication services as a tool for promoting social 

and economic development86. In order to do that, the military regime 

created the National Information System (SINADI), which among 

other things should  ensure that “publicity in the country is used 

congruently with the National Development Plan… and to serve 

towards the culture,  education and recreation of the Peruvian citizen, 

to stimulate the development of his creative and critical capacities 

and to ensure his active participation in the information process”.87 

The  Peruvian National Information System (SINADI) will be discussed 

with more details in the following subsections. 

 

 

                                                           
83 Weil et al, 1972, p. 173. 
84 Gargurevich, 1977, pp. 160-162. 
85 Ortega and Romero, 1977, p. 45. 
86 Ibid., 1977, p. 42. See also Weil ET AL, 1972, pp. 156-172; and Torres, 1975, pp.55-58. 
87 Ortega and Romero, 1977, p. 43. 



NATIONAL INFORMATION SYSTEM (SINADI) 

The Sistema Nacional de Información – SINADI (National Information 

System) was instituted by means of the Decree Law nº 20550 of March 5, 

1974.88    The SINADI has the status of Ministry and its chief has voice in 

the Council of Ministers89.  With the creation of SINADI and its enterprises 

(See FIGURE  I), the military regime provided “an adequate 

administrative framework for the reform of Peruvian broadcasting”90.  

According to Luis Peirano and colleagues, the creation of this system was 

one of the most important measures of the military government, because 

SINADI was created to “manage, supervise, control, advise,  etc., 

everything related do radio, film, and printed publications”91.  In addition, 

Ortega and Romero say that with the creation of SINADI, 

the responsibilities of the Minister of Transport and 

Communications have  become confined to the 

authorization of broadcasting services, with other 

administrative activities, and the planning of 

broadcasting systems. The system is responsible for 

the operation of the State radio and television 

stations and the supervision and quality control of 

publicity and programs put out by the broadcasting 

media. 92 

It should be noted that the Central Information Office  (Oficina Central de 

Información – OCI) is the executive branch of the SINADI. In additiomn, 

the military government created five public enterprises (“Organismos 

Publicos Descentralizados”) in order  that the functions of the SINADI/OCI 

be accomplished.93   The  five public enterprises are: 

1) The Cinematography Enterprise (CINE-Peru – Empresa de 

Cibematografia); 

2) Publishing  House Entyerprise (Editora-Peru – Empresa Editorial); 

3) National Advertising Corporation (PUBLI-Peru – Agencia de 

Publicidad del Estado); 
                                                           
88 Peirano et al, 1976, pp. XIII-XIV. 
89  Torres, 1975, pp. 67-68. See also Peirano et al, 1976, p.XIII. 
90 Ortega and Romero, 1977, p. 50. 
91  Peirano et al, 1975, p. XIII. See also Torres, 1975, pp. 67-68. 
92 Ortega and Romero, 1977, p. 43. 
93  Torres, 1975, pp. 67-69. 



4) National News Service (ESI-Peru – Empresa  de Servicio de 

Informaciones); and, 

5) National Broadcasting Corporation of  Peru (ENRAD-Peru – 

Empresa Nacional de Radiodifusión de Peru). 

Summarizing,  the activities of the five enterprises were:  CINE-Peru was 

created to produce the official newsreels of the government, as well as to 

promote all cinematographic  activities of the State . EDI-Peru, the official 

publishing house, was created not only to be responsible for the printing 

and circulation of newspaper such as El Peruano, La Cronica, La Tercera 

de La Cronica, but also to publish books and printed-matter, and to control 

the  Editora Virú, which was responsible for the printing of  La Cronica.  

PUBLI-Peru was created to centralize, to control, and to produce all 

advertising campaigns of the public sectors and of all the other branches of 

the Peruvian government.94 It must be said that by 1974 the State was one 

of the main advertisers of the country, as PUBLI-Peru was controlling the 

advertising in the Peruvian mass media (See TABLE V, which shows the 

growth of advertising expenditure in Peru). 

 

TABLE V 

GROWTH OF ADVERTISING 

                                        EXPENDTURE IN PERU 

Year                       US$ Millions 

1960                               19.0 

1968                               33.6 

1970                               41.3 

1974                               59.5 

1976                               94.8 
 

Sources: Starch, INRA, Hooper and International Advertising Association, Advertising Expenditure 

Around the World, various annual reports. 

  

 

                                                           
94  Gargurevich, 1977, p. 185. See also Torres, 1975, p. 69. 



FIGURE I 

The organization of the Ministry 

of Communications and SINADI 

 

 

  

President of the 
country

National 
Information 

System - SINADI

Central 
Information

Office - OCI

ESI-PeruPubli-PeruEDI - Peru
ENRAD-

Peru
CINE-Peru

Ministry of 
Transport and 

Communications

Directorate-
General of 

Communications

The Directorate 
of Telegraphs 

and Postal 
Services

The Diretorate of 
Telecomunications 

Services

ENTELINICTEL



The Empresa Nacional de Radiodifusión – ENRAD-Peru (National 

Broadcasting Corporation) was created on December 17th, 1974, in order to 

        

Market both domestically and abroad its own 

programs and those produced by enterprises in which 

the State participates and to import and to distribute 

in Peru on exclusive basis foreign radio and 

television programs. With the creation of ENRAD-

Peru, the National Broadcasting System which is to 

cover the entire country has begun to function.95 

 According to Katz and Wedell, that ENRAD-Peru was also instituted to 

operate the State network of radio stations. By that time, the network was 

composed of 32 radio stations.96 According to Ortega and Romero, by 1977 

it was easy to verify some of the changes occurred due to the creation of 

ENRAD-Peru. They pointed out changes such as: “a) the percentage 

allocated to publicity has been reduced; b) publicity has largely been 

adjusted to the standards set for it; c) the number of sports, culture, news 

and discussion programmes has been increased; d) the percentages of y 

produced programmes have been increased”.97 

The Empresa Publica de Servicio de Informaciones – ESI-Peru (The 

National Information Service) – was created on June 10th, 1975.  According 

to the Decree-Law nº 21173, as quoted by Torres98, the ESI-Peru was 

created, among other things, in order to fulfill the following functions: 

a) To  collect, process, and transmit all kinds of  information derived 

from the State and its branches inside or outside of the country; 

b) To plan and conduct all informative campaigns which can be 

required by the National Public Sector and/or by others institutions; 

c) To produce press-releases to the media communications; 

d) To produce technical training of personnel; 

e) To investigate, promote, and support the use of new technologies and 

services in order to use them for developing its own activities. 

                                                           
95 Ortega and Romero, 1977, p.44 
96  Katz and Wedell, 1977, p. 75 
97  Ortega and Romero, 1977, p. 44. 
98  Torres, 1975, pp. 72-73). 



In short, the national Information Services was created to be  

        

responsible for new  coverage both at the national 

level (ESI-Peru) and at the regional level (ESI-

Andina), with prospects of integration with similar 

agencies of the Andean sub-region, the Latin 

American region and, in the future, with other 

regions of the Third World, especially those linked to 

the group of non-Aligned countries.99 

As has been shown, throughout foregoing sections and subsections, the 

Peruvian military regime assumed its normative and regulatory function in 

regard to mass media, formulating a Peruvian Communication Policy. In 

short, one can state that the Peruvian military communication policy was a 

reflection of the radical changes that occurred in Peru between 1968 and 

1980, when the government adopted a national plan which postulated a 

model of social and economic development with full social participation. 

To sum up, one can say that before the 1968 revolution, there was not only 

a lack of specific legislation on telecommunications, but also a lack of 

administrative framework, With the promulgation of its laws and creation 

of official bodies such as the Ministry of Transport and Communication, 

SINADI, etc., the military government provided the Peruvian mass media 

with a preliminary infrastructure. 

 

 

  

                                                           
99  Ortega and Romero, 1977, p. 67. 



 

Discussion and Suggestions 

 

This study is a preliminary effort toward the goal of examining some 

aspects of the development of communication policies under the Peruvian 

military government. Throughout this book the reader can verify the efforts 

of the Peruvian military regime to create its own mass media 

communication model, which was an attempt to reject the model 

transferred and developed before the 1968 Revolution. 

Due to the study’s scope, there is no analysis of the influence exerted by 

external economic and cultural groups, the influence of advertising on the 

growth of mass media, or how these factors contributed to the measures 

which were adopted by military government. However, it can be stated that 

what happened with mass media communications between 1968 and 1980 

in Peru was a direct consequence of the political, social, and economic 

situation of the country. To reduce inequalities the military regime had 

pursued a policy of harnessing mass media to promote its new economic, 

social, and cultural order.  

Assuming that communication policies complement or are complemented 

by those policies formulated in other social, cultural, political and 

economic field, one can conclude that the military regime’s communication 

policies reflect the changes that took place in the Peruvian society as a 

whole. In addition, it can be said that to understand better the Peruvian 

military’s social experience with mass media, it is useful not only to look at 

the goals of 1968 Revolution, because there is a close relationship among 

State, National Security, and centralization of the mass media, but also to 

look at all the other sectors of the Peruvian society, because  “the design, 

implementation, and effects of national communication policies (or absence 

of such policies is better comprehended  when mass communication 

variables are studied within the domestic and international economic, 

political and cultural context”.100 

                                                           
100 Jorge A. Schinitman, “Economic Protectionism and Mass Media development: Film Industry in 

Argentina”, in Communication and Social Structure, Emile McAnany, ET AL, Eds., 



It should be recalled that the most important reforms on the field of mass 

media were promoted during General Velasco’s (1968-1975) term in 

office, when policies for popular participation were promulgated, 

regulating among other things ownership of the media. In promoting so 

much reform by mans of the adoption of a national plan in which both 

communist and capitalist systems were rejected, Velasco’s socialist but 

non-marxist government faced strong opposition. The concentration of 

ownership of the media and their utilization by the oligarchic interests were 

two of the major obstacles to the social reforms of the military regime, 

which was facing some problems: 

Among all the problems, one in particular stood out 

as very serious. The revolution had opened many 

fronts (too few for some, too many for others) but 

had no one to defend it. In simplest theoretical 

outline its support was the coupling: people – armed 

forces. But the armed forces as an institution could 

not enter into the political arena, they had a strictly 

hierarchical organization; and – more serious, the 

attacks against the reforms (which affected the 

middle classes, from which officialdom was 

recruited) also began to make an impression at the 

level of ministers, who disagreed with and 

contradicted each other. In their turn the 

organizations of the people, which were a product of 

the revolution, protested , opposed or  supported, but 

were ignored by the mass media, by television, radio 

and the main daily newspapers   (main not for 

readership reasons, but for having been traditionally 

the opinion-makers).  If the majority had no way of 

expressing themselves, the minority by contrast 

made themselves heard in an opposition that reached 

excessive proportions because of its control of the 

media. It was obvious that nothing was lost by 

inverting the terms. 101  

                                                           
101 Jaworski, 1979, p. 122. 



Thus, when General Velasco was replaced by General Morales Bermudez 

as President of the country on August 29, 1975, Peruvian mass media were 

under State control. That is: the newspapers with nation-wide circulation 

had been expropriated (1974) and their directors were being appointed by 

the Central Information Office (OCI). The State was also operating radio 

stations through ENRAD-Peru, which was dependent of the OCI. The 

Government had also control of 51 percent of the shares of Peruvian 

television stations and 25 percent of the shares of certain radio stations. The 

State was also the main advertiser of the country, and the PUBLI-Peru was 

controlling the advertising in the Peruvian media. 

It should be noted that in August of 1975, in the same week in which 

General Velasco was replaced by General Morales Bermudez as President  

of the country, SINADI was promoting a seminar to evaluate the changes 

promoted by the government on the mass media sectors. That seminar was 

entitled “Toward a new Peruvian Broadcasting” (Hacia la nueva 

radiodifusión Peruana) and its conclusions were never adopted due to the 

structural and political changes occurred in the government.  According to 

Juan Gargurevich, that seminar had suggested among other things: 

a) A reduction of the number of  hours of transmission of both radio 

and TV; 

b) The creation of an office of investigation of  the effects of mass 

media, which should constantly promote research and evaluation of 

the communication system; 

c) The elaboration of a study in order to verify the possibility to create a 

mix-system in order to give economic support to radio and TV 

stations, avoiding their dependency on advertising; and, 

d) The creation of the Institute of Social Communication to prepare the 

professionals of mass media.102 

Thus the sudden change of presidents, when the social experience with 

mass media was still being implemented, contributed to weakening the 

mass media reform.  As an example of this, one can say that it was also 

during General Morales Bermudez’s term in office (1975-1980), to be more 

exact between March 1976 and July 1978, that the social experiment of 

popular participation in the ownership and co-management of newspapers 

                                                           
102  Gargurevich, 1977, pp. 185-186. 



began to fail because that participation first decreased and later disappeared 

due to the almost total State control. As Helán Jaworski has observed:  

[…] the Central Office of Information acquires 

greater influence: it supplies news to the dailies, 

suggests newspaper policy, organizes campaigns that 

are reproduced almost identically in different dailies, 

and in addition provides editorial columns. At this 

stage [from March 1976 to July 1978] the press is 

dominated by the State and all participation 

disappears […] Without giving up its control over 

the news via the Central Office of Information, the 

Government has set up […] a new transitional 

ownership and administration structure, handing over 

these faculties to a new management committee, this 

time made up of technicians presided over by a 

representative f the Development Finance 

Corporation. 103  

Therefore, one can conclude that Peruvian social experience with mass 

media can be considered a success if one considers that one of the major 

reasons for government intervention was to stifle criticism. By contrast, the 

social experiment with mass media can be considered a failure because “the 

real transfer of power”, as proposed by the military government in order to 

implement a “social democracy of full participation”, was not completed as 

has been mentioned in this study, and as a result, the expropriated 

newspapers were returned to their former owners (See TABLE VI in order 

to know some of the successes and failures of the social experiment with 

mass media). 

It should be noted that it is still unclear whether the Peruvian military 

regime’s policies (including communication policies) failed in fostering 

national culture. It may yet be too early to tell, principally for lack of 

empirical data, but the military regime had directly and indirectly 

contributed to develop among Peruvians a  national spirit directed toward 

                                                           
103  Jaworski, 1979, p. 125. 



the preservation if cultural values, such as the preservation of Peruvian 

traditional music.104 

The military regime’s communication policies were important to the 

Peruvian mass media, because they stimulated structural changes in the 

ownership of mass media, and because before 1968 there was no collection 

of laws which were consonant with national interests, but only ones which 

promoted the private interests of the  owners of the media. 

 Peruvian mass media were directly affected by regulations passed during 

the military regime, as well as by the institutions (e.g., the Ministry of 

Transport and Communications, SINADI, OCI, ESI-Peru, ENRAD-Peru) 

established by the 1968 Revolution. However, everything can be changed 

during the present Fernando Belaúnde Terry’s105 term in office because a 

study is being done on the sector of Peruvian Public Enterprises in which 

SINADI’s enterprises are included as well as the TV and radio stations in 

which the government holds shares. It should be noted that:  

One of Pres. Belaúnde’s first acts [upon his return to 

the Presidency] was to cope with the disturbing 

question of the press, repressed during the military 

period. Belaúnde returned the newspapers to their 

former owners… an act which apparently 

strengthened the impression of his tolerant 

policies.106 

Despite much scrutiny, the Peruvian military’s model of communication 

still needs a considerable amount of empirical analysis in order to verify 

describe and explain both the macro and micro levels of why, where, and 

how the social experience with mass media succeed or failed. More 

research is need principally on the structure and effects of the Peruvian 

military regime’s communication policies in order to provide us with new 

insights for further communication research development not only in Peru, 

but also in other Latin American countries under military governments. 

                                                           
104  In a personal  interview with this author, Professor Alfred Saulniers, the University if Texas at Austin, 

who has recently been in Peru (1981), said that now there are very few sores specializing in song that 

does not provide albums of the traditional Peruvian music.  Which was not the case before 1968. 
105 In May 1980, Fernando Belaúnde Terry won the elections with a large majority and returned to power 

and fulfill the mandate period 1980-1985. 
106  “Pres. Belaúnde Take Office”, in Hemispherica, Vol. XXIX, nº 6, June-July, 1989, p. 3. 



Considering that debates are expected to continue, such questions as the 

following deserve intensive and critical research in the future: 

1) How did the popular participation n the ownership and co-

management of newspapers work? 

2) How did the economic constraints affect the changes promoted by 

military regime? 

3) How did the Peruvian system of communication work from 1974 to 

1980? What were the effects of the laws during that period? 

4) Are there any lasting changes despite the reversion of the ownership 

of the newspapers to the private sector?  

5) Does the socialization experience of the media in Peru 

monolithically failed? Where e when the plan of the military regime 

failed or succeeded? 

6)  Did the military regime increase investments in communication 

industries? Has that level of investment been maintained under 

private ownership?  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



TABLE VI 

SOME OF THE FAILURES AND SUCCESSES OF 

THE MILITARY’S COMMUNICATION POLICIES  

(1968-1980) 

FAILURES SUCCESSES 
1- It failed to keep the press in the 

hands of representatives 

organizations of the new Peruvian 

society. 

1- It established a guiding State 

policy to mass media, at the same 

time it created an administrative 

framework for the communication 

sector. 

2- It failed to reach an authentically 

free press, ensuring free expression 

of ideas. 

2- It reduced the time percentage 

allocated to advertising and as a 

result there were an increase in the 

number of sports, cultural news, 

and discussion programs. 

3- It failed to promote the 

decentralization of broadcasting 

stations throughout Peruvian 

country 

3- It eliminate/reduced the ownership 

concentration in the hands of a few 

groups, at the same time that it 

reserved the ownership of mass 

media only for Peruvian born. 

4- It failed to produce 60 percent of 

radio and TV broadcasting 

programs in the country 

4- It stifled criticism and put mass 

media services under State control. 

5- It failed to change the TV content, 

which continued to show foreign 

programs 

 

6- It failed to change the capitalist 

Characteristic of the mass media 

5- It nationalized the 

telecommunications services, 

integrating the existent services 

into a national system. 

 

 
 

 

  



 

Bibliography 

ATWOOD, Rita. “Communication Research in Latin America: Cultural 

and Conceptual Dilemas”. Unpublished paper prepared for the Intercultural 

Division, International Communication Association. Acapulco, Mexico, 

May, 1980. 

BAER, Werner, and  FIGUEROA , Adolfo.  Equity and State Enterprises: 

Reflections Based on the Cases of Brazil and Peru. Paper presented at the 

Second  B.A.P.E.G. conference “Public Enterprises in Mixed Economy – 

LDCs”, Boston, April 1980. 

BARNBET JR., Sylvan M.  Advertising’s Increasing Migration over 

Borders Expected to Affect Revenues, Broadcast Standards. In 

Television/Radio Age International. New York: television Editorial Corp. 

(June, 1980). Pp. A33-A38. 

BERLTRÁN, Ramiro, and CARDONA, Elizabeth Fox de. Latin America 

and the United States: Flaws in the Free Flow of Information. In  Kaarle 

Nordenstreng and Herbert I. Schiller (eds.). National Sovereignty and 

International Communication. Norwood, New Jersey: Ablex Publishing 

Corporation, 1979. Pp. 33-64.   

GARGUREVICH, Juan. Mito y Verdad de los Diarios de Lima. Lima: 

Editorial Grafica Labor, 1972. 

__________________. El Estado y La Television – Peru. In Nueva 

Politica. Mexico: Javier Wimer, Ed., Vol. 1, nº 3, (July-Sept., 1976), Pp. 

127-142. 

___________________.   Introductión a la Historia de los Medios de 

Comunicaciones en el Peru. Lima: Editorial Horizontes, 1977. 

HAMILTON, Nora. Possibilities and Limits of State Autonomy in Latin 

American Countries.  Paper presented at the 8th National Meeting of the 

Latin American Studies Association, Pittsburgh, Pennsylvania, April 5-7, 

1979. 



HENDERSON, Gregory (ed.). Public Diplomacy and Political Change. 

New York: Praeger Publishers, 1973. 

JAWORSKI, Helán. Towards a New Information Order: rural Participation 

in the Peruvian Press. In Development Dialogue. Sweden: Sven Hamrell 

and Olle Nordberg (eds.), 1979: 2, pp. 115-145.  

KATZ, Elihu, and WEDELL, George. Broadcasting in the Third World – 

Promise a d Performance.  Cambridge, Massachussetts: Havard University 

Press, 1977. 

LEE, Chin-Chuan.  Media Imperialism Reconsidered: The Homogenizing 

of Television Culture.  Beverly Hills, CA: Sage Publications, 1980. 

ORTEGA, Carlos, and ROMERO, Carlos.  Communication Policies in 

Peru. Paris: UNESCO, 1977. 

PEIRANO, Luis, et al. Prensa: Apertura y Limites. Lima: Centro de 

Estudios y Promocion Del Desarrollo (DESCO), 1976. 

Peru in figures. Banco Continental, Ed.  Peru: Lima, 1979. 

Plan Del Gobierno Revolucionario de La Fuerza Armada. Comite de 

Asesoramiento de La Presidencia, Ed. Lima: Editora Universo S. A., 1974. 

POBLETE, Martin. Belaúde Elected in Peru. Hemispherica. The Inter-

American Association for Democracy and Freedom, ed., nº 5, Vol. XXIX 

(May, 1980). 

Pres. Belaúde Take Office. Hemispherica. The Inter-American Association 

for democracy and Freedom, ed. N nº 6, Vol. XXIX (June-July, 1980). 

SCHNITMAN, Jorge A.. Economic Protection and Mass Media 

development: Film Industry in Argentina. In Emile McAnany, Jorge 

Schnitman, and Loreene Janus, (eds.), Communication and Social 

Structure: Critical Essays in Mass Media Research. New York: Praeger 

Publishers, 1981, pp. 263-268. 

SERAFINI, Domenico. Broadcasting in South America: Business and 

Modernization is the Future, Politics is Present. In Television/Radio Age 

International. New York: television Editorial Corp. (September, 1979), Pp. 

A21-A43. 



STEPAN, Alfred. The New Professionalism  of Internal Warfare and 

Military Role Expansion. In Alfred Stepan (ed.), Authoritarian  Brazil. 

New Haven and London: Yale University Press, 1973.  

_________________. The State and Society: Peru in Comparative 

Perspective.  Princenton  University Press, 1979. 

TORRES, Luis Rocca. El Gobierno Militar y las Comunicaciones en el 

Peru. Lima: Ediciones Populares Los Andes, 1975. 

WEIL, Thomas E., et al. Area Handbook for Peru. Washington ,D.C.: 

Foreign Area Studies of American University, 1972. 

World Advertising  Expenditure. Maweoneck, New York: Starch Inra 

Hooper, various annual reports. 

World Bank.  World Development Report, 1979. World Bank, 1979. 

Worldwide TV Set Count. In Television/Radio Age International. New 

York: Television Editorial Corp. (Sept.. 1979),Pp. A80-A82. 

 

  



About the author 

Sérgio Augusto Soares Mattos was born in brazil. He is on leave as an 

assistant professor at the Department of Communication at the Federal 

University of Bahia (UFBA).He used to be a daily newspaper editor in 

Salvador until 1978 when he came to the United States to complete his 

higher education.  He has published several papers and reports on Brazilian 

mass media, and presented some papers on mass media in Latin America. 

Mattos is also the author of several poetry books, including two which were 

translated to English: Time’s Sentinel (1979), and I no Longer Sing, I Cry 

(1980). 

Sérgio Mattos received his Bachelor’s degree in Journalism from the 

Federal University of Bahia UFBA)  in 1971; and  his Master’s degree  in 

Communication from the Department of Radio-Television-Film, at the 

University of Texas at Austin, in 1980,  with a thesis on “The Impact of 

Brazilian Military Government on the Development of Television in 

Brazil.” Presently, he is a doctoral student in the College of 

Communication, University of Texas, at Austin.  His areas of interest focus  

on International Communications issues, Communication Policies, the 

dependency of Latin American mass media on multinational advertising, an 

on imported software and hardware from developed countries. 


